دهم تیر یاد روز ورود حضرت امام رضا (علیهالسلام) به نیشابور و نقل حدیث سلسله الذهب گرامی باد
یاد روز ورود امام رضا (ع) به نیشابور وارد تقویم ملی شد
نیشابور- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور از ثبت یاد روز ورود حضرت امام رضا(ع) به نیشابور و نقل حدیث سلسله الذهب در تقویم ملی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا سیدآبادی اظهار کرد: تلاش و پیگیری سالها توسط مسئولان شهرستان، استان و کشور در خصوص ثبت دهم تیر یاد روز ورود حضرت امام رضا (علیهالسلام) به نیشابور و نقل حدیث سلسله الذهب به نتیجه رسید و امروز با دستور ریاست جمهوری اسلامی ایران برای درج در تقویم سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور افزود: بر اساس ماده واحده «تعیین مناسبتهای جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳»، سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تعیین مناسبتهای جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳» که در جلسه ۸۸۹ مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی بهتصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.
وی بیان کرد: رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس ماده واحده مناسبتهای جدید جهت درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳ دستور درج سیزده مناسبت جدید به تقویم سال ۱۴۰۳ را صادر کرد.
سیدآبادی تصریح کرد: ثبت سه روز ملی شیخ فرید الدین عطار نیشابوری، حکیم عمر خیام نیشابوری و یاد روز ورود حضرت امام رضا (علیهالسلام) به نیشابور و نقل حدیث سلسه الذهب در تقویم کشور نقطه عطفی در تقویم فرهنگی ابر شهر ایران نیشابور است.
❤️🌹🇮🇷❤️🌹🌷✍️🕊️🇮🇷❤️🌹🙏🌷🇮🇷🌹🙏🙏✍️❤️❤️🇮🇷
این روایت را عالمانی همچون شیخ صدوق(وفات ۳۸۱ق) در کتابهای «توحید»[۱]، «الامالی»[۲]، «معانی الأخبار»[۳] و «عیون اخبار الرضا(ع)»،[۴] نیشابوری (وفات ۵۰۸ق) در «روضة الواعظین و بصیرة المتعظین»[۵] و طبری آملی(وفات ۵۳۳ق) در کتاب بشارة المصطفی لشیعة المرتضی[۶] با سند و الفاظ مختلف و مضمون واحد نقل کردهاند. البته شیخ طوسی(وفات ۴۶۰ق) در کتاب امالی مضمون این روایت را در دو روایت مختلف بدون جزء پایانی آن«بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» نقل کرده است.[۷] برخی با توجه به اینکه این روایت از قرن سوم هجری قمری به بعد توسط افراد زیادی نقل شده است و احتمال توافق یا همدستی بر دروغ آن منتفی است، آن را روایت متواتر دانستهاند.[۸]
بنابر نقل شیخ صدوق در کتاب التوحید از اسحاق بن راهویه، وقتی امام رضا(ع) در سفر به خراسان به نیشابور رسید، پس از آنکه اراده کرد به سوی مأمون کوچ کند، مُحدِّثان جمع شدند، و عرض کردند:ای پسر پیغمبر(ص) از شهر ما تشریف میبرید و برای استفاده ما حدیثی بیان نمیفرمایید؟ پس از این تقاضا، حضرت سرش را از کجاوه بیرون آورد و فرمود:
«شنیدم از پدرم موسی بن جعفر(ع) که فرمود شنیدم از پدرم جعفر بن محمد(ع) که فرمود شنیدم از پدرم محمد بن علی(ع) که فرمود شنیدم از پدرم علی بن الحسین(ع) که فرمود شنیدم از پدرم حسین بن علی(ع) فرمود شنیدم از پدرم علی بن ابیطالب(ع) که فرمود شنیدم از رسول خدا(ص) که فرمود شنیدم از جبرئیل که گفت شنیدم از پروردگار عزّوجلّ فرمود: «کلمه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ و حصار من است. پس هر کس داخل دژ و حصار من شود، از عذاب من ایمن خواهد بود.» پس هنگامی که مَرکب حضرت حرکت کرد با صدای بلند فرمود: «با شروط آن و من خود یکی از آن شروط میباشم».[۹]